Nytt bilkjøp - hva trenger den av beskyttelse?
Du har drømt om dette i flere år. Spart og ofret andre ting for å realisere bildrømmen og nå blir bilen endelig levert til deg. Hvordan er egentlig tilstanden på bilen og hva bør gjøres allerede før man starter å bruke den hvis den er ny? Og hvordan ta vare på en bruktbil ?
Det skal vi se nærmere på i denne artikkelen.
Først litt fakta:
Etter flere måneder til havs og lagring på kaia i Drammen ser vi ofte at det kan være rust også på helt nye biler. Sjølufta er starten på korroderingen under bilen.
Forstilling, bakstilling, bolter og sveiseskjøter er eksempler på steder hvor vi finner rust på nye biler. Dette bekreftes av bransjekollegaer over hele landet og noe vi diskuterer hver gang vi møtes på årsmøter etc i Norsk Antirust Forening.
Ikke tro på bilfabrikatenes lange rustgarantier
I realiteten er det veldig vanskelig å få noen som helst for erstatning dersom bilen er over 5 år.
De fleste bilimportørene i landet reklamerer med minimum 12 års garanti imot rust mens enkelte reklamerer for helt opp til 30 års garanti.
Erfaringene fra våre kunder, tekniske konsulenter over hele landet og utallige artikler i aviser er dessverre en helt annen.
Det rapporteres om utallige saker hvor bileiere sliter med å få dekket skadene de tror den 12 år lange garantien imot rust dekker.
Leser man kontrakten på nybilen står det som regel med liten skrift: Rusten må komme innenfra - dette betyr i praksis at all rust som starter på utsiden uansett ikke dekkes av rustgarantien.
Det er store forskjeller på hvor mye de enkelte bilene ruster og hvordan forhandlere og importører praktiserer vilkårene - men gjennomgående er det "rusten kommer ikke innenfra og dekkes derfor ikke av garantien".
Dessverre ser man nesten aldri at rusten faktisk kommer innenfra.
Når bilen er innenfor reklamasjonsretten på 5 år får man somregel alltid dekket reparasjonen men dersom den er innenfor de 12 eller 30 årene det reklameres med må du være forbederedt på å få betydelig avslag i reparasjon og virkelig måtte kjempe for å få dekket det.
I følge kontrakten med bilfabrikken kan ikke rustskader være forårsaket av ytre påvikning - dette vil si steinsprut, hakk eller sår i lakken som utvikler seg til rust - dette vil da ikke dekkes.
Men lakken må også vedlikeholdes - dette fører til mange unødvendige rustskader som kunne vært unngått ved bedre vedlikehold av bilen din.
Dette skjer på alle biler med stålkarosserier og særlig festeløsninger på lister og andre detaljer som beveger seg er utsatt og dette er vanskelig for kunden å oppdage før det faktisk er gjennomrusting. Det er her vedlikeholdet spiller inn. Tar man vare på bilen skikkelig vil man kunne fange opp slike skader lenge før det er fare for gjennomrusting.
I gjennomrustingstilfeller får man oftest igjen på garantien med mindre det er klare tegn til at det er mangel på vedlikehold som er grunnen til det store utbruddet av rust.
Saltet er synderen
Vinteren 2015-2016 ble det strødd 265.187 tonn salt på norske veier - det er 11 % mer en vinteren før.
Det alarmerende her er at tallet øker hvert år til tross for at Vegdirektoratet hele tiden gjennomfører tiltak som i utgangspunktet skal redusere saltbruken.
Øveraasen har ved hjelp av sin flyplassteknologi kommet med løsninger til bruk på offentlig vei som utstyrer bilene med en plog foran som rydder 90 % av snøen. Bak plogen er det et slapseskjær som går ned til sporene i vegen. Til slutt er det en etterhengt børstemaskin bak på bilen som fjerner snø og slaps nede i sporene ved hjelp av en hurtigroterende og kraftig børste. I tillegg kan de legge på en saltløsning til slutt som allikevel reduserer saltingen med mellom 70 - 80 %.
Dette er løsninger vi håper blir standarden på norske veier i årene fremover.
I tillegg til å være ekstremt skadelig for bilene har saltet enorme negative miljøpåvirkninger. Skader på vegetasjon, forurensing av vannkilder, skader på betongkonstruksjoner og derfor er det ekstremt viktig å få begrenset bruken av salt rundt omkring i landet.
Hvordan kan man beskytte bilen?
Enten om bilen er ny eller brukt er beskyttelse og vedlikehold den viktigste investeringen man kan gjøre i bilen.
Poleringskongen anbefaler alltid en komplett understellsbehandling av en bil - enten den er ny eller brukt. Ved hjelp av en slik omfattende behandling vil hele bilens understell samt dører, panser mm være beskyttet imot ytre påvirkning.
En slik investering koster altifra 6000 kr opp til 15000 kr inkl mva avhengig av tilstanden på bilen din og da er det fjerning av eksisterende rust (sandblåsing) som er den ukjente faktoren da vi har fastpris på alle biler for selve behandling. Rustfjerningen kan vi kun prise etter bilen er fullstendig demontert og vasket helt ren - først da vil tilstanden på bilen være synlig.
Vi har kunder innom hver eneste uke som bestemt mener at bilen de har ikke har rust under - men vi tar alltid forbehold om dette når vi tar inn en bil til behandling.
I over 70 % av tilfellene har bilen rust vi må sandblåse før komplett behandling kan utføres og som nevnt i starten ser vi ofte mye rust på helt nye biler som ikke er kjørt en meter.
Dagens moderne biler er ofte helt innpakket i plastikk under selve bilen så uansett hvor lenge man spyler den under vil man faktisk aldri klare å vaske den i nærheten av ren under - selvom mange kunder ofte tror dem gjør det. Det samme gjelder underspyling i vaskemaskin - man vasker egentlig selve plastikken og ikke bak den hvor man skulle ha vasket.
Vi tilbyr også skikkelig underspyling av bilen hvor vi løfter den opp i løftebukk og demonterer plastdekslene under den for å kunne vaske den fullstendig ren - dette må på ingen måte sammenlignes med en vask uten å demontere.
En komplett understellsbehandling bør man ikke se på som en kostnad - heller som en investering. Det vil alltid være positivt å investere i dette på enhver bil og det vil alltid være foretrukket foran en bil som er ubehandlet ved ett videresalg. Det viktigste av alt er at du selv vet at du har gjort det du kan for å beskytte bilen din og det i seg selv er ganske behagelig å vite.
Elbiler og hybridbiler er intet unntak - akkurat det samme gjelder her og vi har detaljerte sprøyteskjermaer for hver modell.
For mer info om understellsbehandling : http://www.poleringskongen.no/understellsbehandling
Hva bør gjøres med lakken?
Lakkvedlikehold er ekstremt viktig i saltforholdene vi har her i landet.
Det viktigste man kan gjøre enten man har kjøpt seg en helt ny bil eller en bruktbil er å legge på en form for beskyttelse av lakken.
På nybil anbefaler vi å legge en Drop Off keramisk beskyttelse før man begynner å bruke den - da vil man få en av markedets desidert beste beskyttelser som holder i hele 5 år.
En keramisk coating vil gi bilen ett ekstremt hardt ekstra slitelag som beskytter imot alle former for slitasje, vaskemidler, UV stråler mm
En slik behandling koster fra 6000 kr og oppover inkl mva - men husk at det eneste man da trenger en en vedlikeholdsvask en gang i året etter det.
Med en keramisk coating vil man hele tiden ha gatas blankeste bil og ett vedlikehold som er utrolig enkel med en avrenning man ikke ser maken til på noen andre behandlinger.
For mer info: http://www.poleringskongen.no/drop-off-keramisk-lakkbeskyttelse
Denne coatingen kan man også fint legge på bruktbiler men da må vi igjennom en omfattende 3 stegs lakkrens lakkorrigering som fjerner alt av småriper mm før påføring.
Ønsker man en mer kostnadsvennlig alternativ har vi teflonbehandling med 12 mnd garanti som starter på 4000 kr inkl mva - kan leses mer om her: http://www.poleringskongen.no/teflonbehandling
Man kan også utføre behandling på bilen selv. Bruk litt tid på å sette deg inn i moderne bilvedlikehold og hvordan moderne billakk skal behandles - her finnes det en jungel av guider og produkter så det er ikke alltid like enkelt å vite hva man skal gjøre.
Med enkle tips og riktige produkter kan man fint legge på beskyttelse av bilen selv - kom innom vår butikk så har vi en rekke produkter fra anerkjente leverandører samt vår egen kolleksjon som man kan bruke - vi hjelper deg gjerne.
Når man vedlikeholder bilen vil man kunne se problemområder i lakken slik at man kan utbedre det før det utarter seg - enten det er på garanti eller hos ett lakkverksted.
Ta tak i problemet med engang man ser det - det er alltid det billigste!
http://shop.poleringskongen.no er vår nettbutikk som man selvfølgelig kan kjøpe alt man trenger.
Vask ofte
Uansett hva du velger å gjøre med bilen så er regelmessig vask essensielt for etthvert bilvedlikehold - spesielt om vinteren. Man bør minimum vaske bilen en gang i uka igjennom hele vinteren og da anbefaler vi å vaske i en selvvaskehall med ordentlig såpe, høytrykk med varmtvann og at man benytter seg av ordentlig utstyr som mikrofibersvamper og mikrofiberkluter. Bruk litt tid på å forstå hvordan man vasker bilen ordentlig så slipper man unødvendige vaskeriper og slitasje.
Bilvask er utrolig enkelt og moro dersom man har nødvendig beskyttelse på lakken og man vet hvordan man skal vedlikeholde den!
Bilen er ofte den dyreste eiendelen man har og derfor får man mye igjen for å ta vare på den ordentlig!
Lykke til!
